הצוות החינוכי במוסד החינוכי הרגיל יפנה תלמיד המגלה קשיים לימודיים, חברתיים או רגשיים לדיון בצוות רב מקצועי ובהמשכו לפי מידת הצורך לוועדת זכאות ואפיון המתקיימת ברשות המקומית.

סמכויות ועדת זכאות ואפיון

  • לקבוע את רמת התפקוד והצרכים של התלמיד עם המוגבלות הפונה לוועדה בהתאם להערכת תפקודו בתחומים הקוגניטיבי, הלימודי, השפתי, הרגשי והחברתי ובתחום התקשורת, העצמאות התפקודית וההתארגנות.
  • לדון בזכאותו של התלמיד לקבל שירותי חינוך מיוחדים במוסד החינוכי בשל מוגבלות אחת או יותר, המשפיעה על תפקודו.
  • לקבוע את הרכב סל השירותים של תלמיד הלומד בחינוך הרגיל שנמצא זכאי לשירותי חינוך מיוחדים בהתאם לצרכיו.

לוח זמנים לעבודת הוועדה

הפניית תלמידים לדיון בוועדת הזכאות והאפיון תעשה לא יאוחר מ-31 במרס מדי שנה. דיוני הוועדה מסתיימים לכל המאוחר ב-15 במאי באותה שנת לימודים עבור תלמידי בתי הספר, ולכל המאוחר ב-31 במאי בכל שנה, עבור תלמידים הלומדים בגני ילדים ותלמידים העולים לכיתה א'. הזכאות לשירותי חינוך מיוחדים שנקבעת באמצעות ועדת זכאות ואפיון ממומשת בשנת הלימודים העוקבת.

סוג מסגרת לבחירת הורים:

לאחר הועדה, ההורים רשאים לבחור את סוג המסגרת המתאימה לילדם באמצעות טופס בחירת הורים.

הבחירה תהיה בין האפשרויות: בית ספר לחינוך מיוחד, כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר רגיל או סל אישי בכיתה רגילה.

מהו סל תמיכה אישי (או סל שירותים אישי)?

  • סל שירותים אישי יינתן לתלמיד שנקבעה לו בועדת זכאות ואיפיון רמת תפקוד 3 (בינונית-נמוכה) או 4 (נמוכה), והוריו בחרו כי ילמד בכיתה או בגן לחינוך רגיל. זאת במידה שאין מניעה לשבצו בכיתה או בגן לחינוך רגיל בהתאם לחוק החינוך המיוחד.
  • היקף השירותים בסל האישי נקבע בהתאם לרמת התפקוד שנקבעה בוועדה.
  • מרכיבי התמיכה בסל האישי נקבעים תוך דיון בצוות רב מקצועי, בהתאם לתוספת השנייה לחוק החינוך המיוחד. זאת במטרה לתת מענה לצרכיו של התלמיד באופן שיאפשר לו לבטא את כישוריו ויכולותיו ולתפקד באופן עצמאי ככל הניתן, תוך התייחסות לרצונותיו ולבחירותיו ושימת דגש על צמצום התלות. קיימת גמישות בחלוקת המשאבים המרכיבים את הסל שנקבע לתלמיד על פי צרכיו.

פירוט סוגי התמיכות:

  • תמיכה בשעות הוראה: תינתן על ידי עובד הוראה מהחינוך המיוחד. התמיכה תינתן ישירות לתלמיד ותתבסס על תוכנית הלימודים באופן ההולם את המטרות והיעדים שנקבעו בתוכנית האישית.
  • תמיכה בשעות טיפול: תינתן על ידי עובדי הוראה ממקצועות הבריאות והטיפול,ריפוי בעיסוק ,פיזיותרפיה , קלינאות תקשורת וטיפולים באמצעות אומנויות. טיפולים יינתנו בהתאמה לצרכיו של התלמיד, כחלק מיישום היעדים בתוכנית האישית שלו. הסל האישי בגני הילדים ניתן בשעות אחר הצהרים במרכז הטיפולי שבמתי"א.
  • תמיכה מסוג סייעת (אישית): תינתן על ידי סייעת המועסקת על ידי הרשות המקומית, המהווה חלק מצוות המוסד החינוכי.

על מנת להחליט מה יכלול סל התמיכה האישי של הילד, מתקיימת ועדה רב מקצועית, ששמה ועדת פילוח תמיכות.

הסעות בחינוך המיוחד

הזכאות להסעות ולליווי בחינוך המיוחד נקבעת על ידי ועדת אפיון וזכאות ובהתאם לחוזר מנכ"ל משרד החינוך. הודעה על הזכאות נמסרת להורים ולמחלקה להיסעים במועצה.

המחלקה משבצת תלמידים בהסעות ומתכננת מסלולים מול חברת ההסעות שנבחרה. לתלמידים שזכאים לליווי על פי חוק ישובץ מלווה על ידי המחלקה.

הודעה להורים על אופן הפעלת ההסעה ו/או הליווי נמסרת לקראת סוף חודש אוגוסט על ידי חברת ההסעות.

לפרטים, רכזת תחבורה במ.א הגליל התחתון - טלי כהן  04-6628-359.